CHEMIA
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 22 do 25 czerwca 2020 r.
1. Zapisz w zeszycie:
Temat: Podsumowanie wiadomości o tlenkach i wodorotlenkach.
2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń do chemii zadanie 49,50 str.119 oraz całą stronę 121.
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres annagrebska69@wp.pl
Proszę o pozostawienie zeszytu ćwiczeń z chemii do klasy 7 na przyszły rok .Będzie nam potrzebny do przypomnienia i utrwalenia wiadomości.
Klasa VIII
CZAS REALIZACJI: od 22 do 25 czerwca 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Wyższe kwasy karboksylowe
Cele: 1.Budowa cząsteczki wyższych kwasów karboksylowych.
2.Nazwy wyższych kwasów karboksylowych nasyconych i nienasyconych.
3. Badanie właściwości fizycznych i chemicznych.
2. Wejdź na You Tube: Wyższe kwasy karboksylowe. Link: https://www.youtube.com/watch?v=dg6Eu5pQxZs
3. Zapisz w zeszycie podział wyższych kwasów karboksylowych z przykładami i ich wzorami sumarycznymi.
4.Po obejrzeniu doświadczenia zapisz właściwości wyższych kwasów karboksylowych.
Zapisz reakcje spalania kwasu palmitynowego.
5.Zapisz schemat, obserwacje i wnioski dotyczące odróżniania kwasów nasyconych od nienasyconych.
6.Po obejrzeniu doświadczenia zapisz w postaci schematu ,obserwacje, wnioski oraz wzór reakcji kwasu stearynowego z zasadą sodową.
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 15 do 19 czerwca 2020 r.
1. Zapisz w zeszycie:
Temat: Sposoby otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie.
Cele:1.Róznice między wodorotlenkiem a zasadą.
2. Wzór i właściwości zasady amonowej.
3.Przykłady zasad i wodorotlenków na podstawie analizy tabeli rozpuszczalności wodorotlenków.
2.Obejrzyj film na You Tube: Wodorotlenki praktycznie nierozpuszczalne
Link: https://www.youtube.com/watch?v=3wxPpGuvbyc
3. Zapisz w zeszycie doświadczenie przedstawione na filmie : narysuj schemat, zapisz obserwacje i wnioski. Zapisz reakcje otrzymywania wodorotlenku miedzi i wodorotlenku cyny.
Zapisz w zeszycie co to jest zasada oraz przykłady-wzory sumaryczne(podręcznik str.220)
Zapisz wzór zasady amonowej i przykłady jej zastosowania.
4. Zapisz w zeszycie:
Temat: Proces dysocjacji jonowej zasad.
Cele :1. Na czym polega dysocjacja jonowa(elektrolityczna) oraz dysocjacja jonowa zasad.
2.Zapisywanie równań reakcji dysocjacji jonowej zasad.
5.Obejrzyj film na You Tube: Dysocjacja jonowa zasad.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=bslnaTk5pKc
6.Zapisz w zeszycie co to jest dysocjacja jonowa zasad , wzór ogólny i przykłady pokazane na filmie.
W tym tygodniu nic nie przysyłasz.
W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
Proszę o rzetelne wykonywanie tematów o tlenkach i wodorotlenkach ,ponieważ te wiadomości będą nam potrzebne w klasie 8.
Klasa VIII
EGZAMIN
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 8 do 12 czerwca 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Wodorotlenek sodu, wodorotlenek potasu.
Cele:1.Zapis sumaryczny i strukturalny wodorotlenku sodu i potasu.
2.Sposoby otrzymywania wodorotlenku sodu i potasu.
3.Zastosowanie wodorotlenku sodu i potasu.
2. Obejrzyj film na You Tube: Chemia-kasa7-wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=WvhOWNYI7Ao
3.Zapisz w zeszycie: wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku sodu i wodorotlenku potasu.
Zapisz doświadczenie 1.Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą –rysunek, schemat doświadczenia , obserwacje i wniosek, pod spodem reakcje otrzymywania wodorotlenku sodu
Zapisz doświadczenie 2 . Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji tlenku sodu z wodą –rysunek, schemat doświadczenia , obserwacje i wniosek, pod spodem reakcje otrzymywania wodorotlenku sodu
Zapisz właściwości fizyczne i chemiczne.
Zapisz po trzy zastosowania wodorotlenku sodu i wodorotlenku potasu
Dla Chętnych dwa zadania domowe z filmu .
4. Zapisz w zeszycie:
Temat: Wodorotlenek wapnia.
Cele:1.Zapis sumaryczny i strukturalny wodorotlenku wapnia.
2.Sposoby otrzymywania wodorotlenku wapnia.
3.Zastosowanie wodorotlenku wapnia
5. Obejrzyj film na You Tube: Reakcja tlenku wapnia z wodą.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=SsQmsgEPEzU
6. Zapisz doświadczenie: Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą.
rysunek, schemat doświadczenia , obserwacje i wniosek,
pod spodem reakcję otrzymywania wodorotlenku sodu
wzór sumaryczny i strukturalny
7.Na podstawie tekstu w podręczniku str.216-218
Zapisz w zeszycie właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowanie tlenku wapnia
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. Chyba ,że wykonałaś/eś zadania dla chętnych. W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
Proszę o rzetelne wykonywanie tematów o tlenkach i wodorotlenkach ,ponieważ te wiadomości będą nam potrzebne w klasie 8.
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 8 do 12 czerwca 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Kwas etanowy
Cele:1. Proces fermentacji octowej.
2.Właściowści kwasu etanowego.
2. Wejdź na You Tube: Kwas etanowy/chemia/kl.8/szkoła podstawowa
Link: https://www.youtube.com/watch?v=UBlkaYeVMlI
3.Zapisz wzór sumaryczny i strukturalny kwasu etanowego.
Zapisz, co to jest proces fermentacji octowej i przedstaw go za pomocą równania reakcji.
Na podstawie doświadczeń przedstawionych na filmie zapisz właściwości fizyczne i chemiczne kwasu etanowego.
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 1 do 5 czerwca 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Elektrolity i nieelektrolity.
Cele: 1.Poznanie pojęć elektrolity, nieelektrolity, wskaźniki
2.Badanie przewodnictwa prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji.
3.Badanie odczynu roztworów.
2.Wejdź na You Tube wpisz :Elektrolity i nieelektrolity lub
Link: https://www.youtube.com/watch?v=FaHfeHyKLGY
Zapisz w zeszycie co to są elektrolity i nieelektrolity i podaj po dwa przykłady takich substancji
Drugi film : Odczyn roztworu
Link: https://www.youtube.com/watch?v=06ArcsgdJG4
Zapisz w zeszycie wskaźniki wymienione w filmie oraz jak zmieniają barwę w zależności od odczyny roztworu.
3.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 9,10,11 str.104 oraz 13 str.105
4. Zapisz w zeszycie
Temat: Wzory i nazwy wodorotlenków.
Cele: 1.Poznanie budowy wodorotlenków oraz przykłady
5. Wejdź na You Tube wpisz: Wodorotlenki-wzory sumaryczne i strukturalne. Otrzymywanie wodorotlenków. Link: https://www.youtube.com/watch?v=oqaiMzRtrSc
Zapisz w zeszycie wzór ogólny wodorotlenków oraz przykłady podane na filmie-wzory sumaryczne i obok wzory strukturalne.
Zapisz sposoby otrzymywania wodorotlenków (dwa sposoby) i po jednym przykładzie do każdego .
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 1 do 5 czerwca 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Szereg homologiczny kwasów karboksylowych.
Cele: 1. Budowa kwasów karboksylowych.
2. Tworzenie szeregu homologicznego kwasów karboksylowych na podstawie szeregu homologicznego alkanów.
3.Zapisy wzorów kwasów karboksylowych sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe .
2. Wejdź na You Tube: Kwasy karboksylowe Link: https://www.youtube.com/watch?v=z3_iiZwjaRM
3.Zapisz w zeszycie wzór ogólny kwasów karboksylowych
Zapisz nazwy zwyczajowe i systematyczne kwasów karboksylowych oraz wzory sumaryczne, strukturalne ,półstrukturalne i grupowe zawierających do pięciu atomów węgla w cząsteczce.
4.Zapisz w zeszycie
Temat: Kwas metanowy
Cele: 1.Własciwosci i zastosowanie kwasu metanowego
2.Reakcje spalania i dysocjacji kwasu metylowego
5. Przeczytaj tekst w podręczniku str.161-163
6.Zapisz w zeszycie wzór strukturalny i sumaryczny kwasu metanowego, równanie dysocjacji jonowej, reakcję całkowitego spalania oraz właściwości fizyczne i chemiczne.
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 25 do 29 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Podsumowanie wiadomości o wodzie i roztworach wodnych.
2.Przeczytaj w podręczniku -Podsumowanie str.192-193
3.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń –Sprawdź się str.100-101
4.Wykonaj test-woda i roztwory wodne(w załączniku)
5.Zapisz w zeszycie
Temat: Tlenki metali i niemetali
Cele: 1.Poznanie budowy tlenków , ich wzory i nazwy.
2. Sposoby otrzymywania tlenków. Poznanie pojęcia katalizator.
3.Właściwości fizyczne i zastosowanie wybranych tlenków.
6. Obejrzyj na YouTube film: Tlenki metali i niemetali; Link: https://www.youtube.com/watch?v=VzK5uW1zOpQ
7.Zapisz w zeszycie przedmiotowym wzór ogólny tlenków z opisem, podaj po trzy przykłady tlenków metalu i niemetalu. Zapisz co to jest katalizator.
Prześlij wypełniony test-woda i roztwory wodne lub skan, zdjęcie do 29.05.2020 r.
W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 25 do 29 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Glicerol- alkohol polihydroksylowy
Cele:1.Zapis sumaryczny i strukturalny glicerolu
2.Badanie właściwości glicerolu
3.Zapisywanie reakcji spalania glicerolu
4.Zastosowanie glicerolu.
2. Wejdź na You Tube: Glicerol- alkohol polihydroksylowy; Link: https://www.youtube.com/watch?v=rHZppkSYiA0&t=52s
3. Zapisz w zeszycie przedmiotowym wzór strukturalny, sumaryczny glicerolu, reakcje spalania oraz właściwości fizyczne i chemiczne.
4. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania str.84-85
5.Zapisz w zeszycie
Temat: Porównanie właściwości alkoholi
6.Przeczytaj w podręczniku tekst str.154-155
7. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania str.86-87
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 18 do 22 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Stężenie procentowe roztworu.
Cele: 1. Poznanie pojęcia stężenie procentowe roztworu
2.Obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji , masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość.
3.Obliczanie stężenia procentowego roztworu w danej temperaturze z wykorzystaniem wykresu rozpuszczalności.
2. Obejrzyj na YouTube film: Stężenie procentowe -wzór i zadania. Link: https://www.youtube.com/watch?v=eicIdphfORE
3. Zapisz w zeszycie wzór na stężenie procentowe roztworu oraz jego przekształcenia na masę substancji i na masę roztworu (zapamiętaj te wzory)
4. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 29,30,31,32, str.96 35 str.98 oraz 1,3 z podręcznika str.191
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 18 do 22 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Metanol i etanol-alkohole monohydroksylowe
Cele: 1.Proces fermentacji alkoholowej.
2.Badanie właściwości metanolu i etanolu.
3.Zapisywanie reakcji spalania metanolu i etanolu.
4.Zastosowanie metanolu i etanolu.
2. Wejdź na You Tube: alkohole/reakcja spalania metanolu i etanolu, Link:https://www.youtube.com/watch?v=D5QJNw6cIKE oraz kl 8 chemia metanol etanol alkohole monohydroksylowe, link: https://www.youtube.com/watch?v=PPWjjDafnxo
3. Zapisz w zeszycie przedmiotowym wzór strukturalny, sumaryczny ,półstrukturalny i grupowy metanolu, reakcje spalania oraz właściwości fizyczne i chemiczne. Analogicznie to samo zapisz w przypadku etanolu.
4. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania 7,8,9,10 str.80-81
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 11 do 15 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie.
Cele: 1. Poznanie pojęcia rozpuszczalność substancji.
2.Odczytywanie rozpuszczalności substancji z wykresu rozpuszczalności.
2. Obejrzyj na YouTube film: Rodzaje roztworów. Rozpuszczalność substancji w wodzie.
Link : https://www.youtube.com/watch?v=3ikjpLRqhV8
3.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie od 19 do 24 str.92-93.
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres: annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 11 do 15 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Podsumowanie wiadomości o związkach węgla z wodorem.
2.Przeczytaj w podręczniku do chemii podsumowanie str.134-135
3.Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń str.75-76
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Szereg homologiczny alkoholi.
Cele: 1.Budowa cząsteczek alkoholi
2.Grupa funkcyjna alkoholi i ich nazwa
3.Alkohole-pochodne węglowodorów
4.Nazwy alkoholi monohydroksylowych zawierających do pięciu atomów węgla w cząsteczce.
2. Przeczytaj tekst w podręczniku str.138-141(zwróć uwagę na tabelę 10 i 11)
3. Zapisz w zeszycie wzór ogólny alkoholi z zapisem co jest grupą alkilową i grupą funkcyjną.
4. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń 1,2, str.77 i 4 str.79
W tym tygodniu nic nie przysyłasz. W przypadku pytań kontakt na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 4 do 8 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Woda jako rozpuszczalnik
Cele: 1.Badanie rozpuszczalności różnych substancji w wodzie.
2. Wpływ różnych czynników na rozpuszczalność substancji stałej w wodzie.
2. Przeczytaj tekst w podręczniku do chemii str.165-169,
3. Prześledź dokładnie doświadczenie 25 str. 165. Narysuj schemat w zeszycie, obserwacje i wniosek.
4.Zwróć uwagę na budowę cząsteczki wody, zapisz w zeszycie wzór sumaryczny i strukturalny oraz jaki rodzaj wiązania występuje między pierwiastkami budującymi cząsteczkę wody. Zapisz co to jest dipol.
5.Prześledź doświadczenie 26. Str.168
Zapisz w zeszycie czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie.
6.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 6,8,9 str.87-88
7. Zapisz w zeszycie
Temat: Rodzaje roztworów.
Cele:1. Poznanie pojęć roztwór, substancja rozpuszczona.
2. Rodzaje roztworów zez względu na ilość substancji rozpuszczonej oraz rodzaje mieszanin ze względu na wielkość cząsteczek substancji rozpuszczonej.
8. Przeczytaj tekst w podręczniku str.170-176.
9. Prześledź doświadczenie 27 i 28.Zapisz w zeszycie co to jest roztwór , kiedy jest nasycony a kiedy nienasycony.
10.Prześledź doświadczenie 29 str. 174 .Zapisz w zeszycie kiedy powstaje roztwór właściwy ,koloid, zawiesina
11. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania str. 90-91
Prześlij skan, zdjęcie wykonanej pracy pkt 6 i pkt 11 do 8.05.2020r. do godz. 15:00 na adres annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 4 do 8 maja 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Szereg homologiczny alkinów. Etyn
Cele:1.Poznanie pojęcia alkiny.
2.Tworzenie szeregu homologicznego alkinów na podstawie wzorów pięciu kolejnych alkenów.
3.Poznanie właściwości i zastosowania etynu.
2.Przeczytaj tekst w podręczniku str.126-129.(zwróć uwagę na nazewnictwo i jakie występują wiązania między węglami.
3. Zapisz w zeszycie przedmiotowym wzór ogólny alkenów
4.Zapisz wzór sumaryczny, strukturalny, półstrukturalny i grupowy etynu.
5.Prześledź uważnie doświadczenie 24,narysuj w zeszycie przedmiotowym schemat, zapisz obserwacje i wniosek ,zapisz równanie reakcji spalania etynu a także reakcje przyłączania bromu do etynu.
6.Zapisz w zeszycie przedmiotowym także właściwości fizyczne i chemiczne etynu.
7.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 40, 41,42 str.71
8. Zapisz w zeszycie
Temat: Porównanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów.
Cele:1.Poznanie różnic w budowie i podobieństw we właściwościach węglowodorów nasyconych i nienasyconych.
9. Przeczytaj tekst w podręczniku str.131-133(zwróć uwagę na różnice w budowie).
10.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 46,47,48 str.73
Prześlij skan lub zdjęcie wykonanej pracy pkt 7 i pkt 10 do 8.05.2020r. na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 27 do 30 kwietnia 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat : Powtórzenie wiadomości z działu: Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych.
2.Przeczytaj podsumowanie z działu, podręcznik str.156-157
3.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń Sprawdź się str.83-84
4.Zapisz w zeszycie
Temat: Woda-właściwości i jej rola w przyrodzie
Cele: 1.Właściwości wody i znaczenie w przyrodzie
2.Poznanie pojęcia woda destylowana
5.Przeczytaj tekst w podręczniku str.160-164
6.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1,2str.85 i 3 str.86
Prześlij wykonaną pracę pkt.3(skan, zdjęcie ) do 30.04.2020 r. na adres annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 27 do 30 kwietnia 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Szereg homologiczny alkenów. Eten.
Cele:1.Poznanie pojęcia węglowodory nienasycone.
2.Budowa cząsteczek alkenów .
3.Tworzenie szeregu homologicznego alkenów na podstawie wzorów pięciu kolejnych alkenów
2.Przeczytaj tekst w podręczniku str.119-125.(zwróć uwagę na nazewnictwo i jakie występują wiązania między węglami)
Dla łatwiejszego zrozumienia jak tworzymy alkeny wejdź na You Tube :Niepoważnie poważny temat: Alkeny cz.1
Link: https://www.youtube.com/watch?v=DDTCyh_HbaQ
3. Zapisz w zeszycie przedmiotowym co to są węglowodory nienasycone oraz wzór ogólny alkenów
4.Zapisz wzór sumaryczny, strukturalny, półstrukturalny i grupowy etenu oraz reakcje spalania etenu.
5.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zdanie 31,32 ,34 i 35str.68-69
Prześlij skan lub zdjęcie wykonanej pracy pkt.5 do 30.04. 20202r. na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 20 do 24 kwietnia 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Prawo zachowania masy
2. Obejrzyj na YouTube film: Prawo zachowania masy:)
Link : https://www.youtube.com/watch?v=ck2aCqHxSFU
3.Zapisz w zeszycie w ramce lub na kolorowo Prawo zachowania masy.
4.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 40,41 str. 78 i 42 str.79
5. Zapisz w zeszycie
Temat: Obliczenia stechiometryczne
Cele :1.Zapis równań reakcji chemicznej za pomocą symboli pierwiastków chemicznych
i wzorów związków chemicznych
2. Wykonywanie obliczeń stechiometrycznych
6.Obejrzyj na YouTube film: Obliczenia stechiometryczne
Link : https://www.youtube.com/watch?v=ugK8DWl4R8I
7.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 44,45 str. 80 i 46 str.81i 49 str.82
Prześlij wykonaną pracę (skan, zdjęcie) do 26.04.2020r. na adres annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 20 do 24 kwietnia 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Metan i etan
Cele: 1.Reakcje spalania metanu i etanu
2.Spalanie całkowite i częściowe metanu i etanu, zapis równań reakcji
3.Zastosowanie metanu i etanu.
2.Obejrzyj film na You Tube: Niepoważnie poważny temat: ALKANY cz.2 :)SPALANIE ALKANÓW
Link do filmu https://www.youtube.com/watch?v=7_ECXNHKuYk
3.Przeczytaj dodatkowo informacje w podręczniku str.108-112
4.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń 15,16, str.61 i 19 str.63
5.Zapisz w zeszycie
Temat: Porównanie właściwości alkanów i ich zastosowań
Cele:1. Zmiany właściwości alkanów w zależności od długości łańcucha węglowego.
2.Najważniejsze zastosowania alkanów
6.Przeczytaj tekst w podręczniku str.113-118
7.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń 24,25,26 str.65 i 28 str.66
Prześlij skan lub zdjęcie wykonanej pracy pkt.4 i pkt.7 do 26.04.20202r. na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 15 do 17 kwietnia 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat : Równania reakcji chemicznych
Cele: 1.Co to jest równanie reakcji chemicznej.
2.Zapis równania reakcji chemicznej, dobieranie współczynników.
3.Wskazywanie substratów i produktów reakcji
2.Obejrzyj na YouTube film: Równania reakcji chemicznych. Uzupełnianie równań reakcji chemicznych, Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=l2CwsdooXfQ
3.Wykonaj w ćwiczeniach zadanie 31,32,33,34,35,36 i 37a)
Prześlij wykonaną pracę (skan, zdjęcie ) do 19.04.2020r.na adres annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
CZAS REALIZACJI: od 15 do 17 kwietnia 2020 r.
1.Zapisz w zeszycie
Temat: Szereg homologiczny alkanów
Cele: 1.Poznanie definicji węglowodory nasycone.
2.Co to są alkany ,tworzenie szeregu homologicznego alkanów.
3.Wzór ogólny alkanów, nazewnictwo (pięć kolejnych), wzory strukturalne, półstrukturalne i grupowe
2.Obejrzyj film na You Tube: Niepoważnie poważny temat: ALKANY cz.1 :) Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=-AOgS3Uy4tU
3.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń 9,10,11,12 str.59
Prześlij skan lub zdjęcie wykonanej pracy do 19.04.20202r. na adres annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
KLASA VII
CZAS REALIZACJI: od 6 do 8 kwietnia 2020 r.
1. Zapisz w zeszycie
Temat: Prawo stałości składu związku chemicznego.
Cele. Poznanie prawa stałości składu związku chemicznego.
2. Obejrzyj na YouTube film: Prawo stałości składu związku chemicznego(szkoła podstawowa)
Link https://www.youtube.com/watch?v=GcIQmSLJqbY
3. Zapisz w zeszycie pod tematem definicję prawa stałości składu chemicznego
na kolorowo lub w ramce i zapamiętaj.
4. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 21,22 str.71 i 24 str.72 dla chętnych 28 str.73. Odpowiedzi prześlij do 8.04.2020r. na adres annagrebska69@wp.pl
KLASA VIII
Ze względu na 3-dniowy Egzamin Próbny CZAS REALIZACJI: od 30 marca do 8 kwietnia 2020 r.
Temat: Naturalne źródła węglowodorów
Cele:
1.Poznanie pojęcia związek organiczny, węglowodory.
2.Obieg węgla w przyrodzie.
3.Naturalne źródła węglowodorów(surowce energetyczne ,węgle kopalne)
4.Produkty destylacji ropy naftowej.
Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/naturalne-zrodla-weglowodorow/DIPFyrmCA przeczytaj i obejrzyj doświadczenie, na końcu są interaktywne zadania. Sprawdź , co zapamiętałeś/aś
W zeszycie przedmiotowym zapisz co to jest związek organiczny, definicję węglowodorów oraz podział węglowodorów (książka str.250 z przykładami) (nic nie przysyłamy).
Sposoby komunikowania się z uczniem lub rodzicem, sposoby monitorowania, oceniania: Kontakt mailowy z nauczycielem: annagrebska69@wp.pl
---------------------------------------
CZAS REALIZACJI: od 30 marca do 3 kwietnia 2020 r.
KLASA VII
Cele:
1.Poznanie pojęcia wartościowość.
2.Wartościowość względem tlenu i wodoru.
3.Poznanie pojęcia indeks stechiometryczny, współczynnik stechiometryczny.
Obejrzyj na YouTube Chemia-wartościowość pierwiastków, pisanie wzorów chemicznych (część pierwsza) link: https://www.youtube.com/watch?v=iRYCG2oboTI oraz Chemia-wartościowość pierwiastków, pisanie wzorów chemicznych (część druga) praktyka.
link: https://www.youtube.com/watch?v=iRYCG2oboTI
Pomocny będzie także film: Wartościowość pierwiastków chemicznych. Ustalanie wzorów i nazw związków chemicznych.
link https://www.youtube.com/watch?v=l18AbLMPcHk&t=37s
Jeśli będzie problem to przeczytaj temat w książce str.130-136
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania str.68-70.
Zrób zdjęcie lub skan i przyślij do sprawdzenia do soboty 4 kwietnia.
KLASA VIII
Ze względu na 3-dniowy Egzamin Próbny CZAS REALIZACJI: od 30 marca do 8 kwietnia 2020 r.
Temat: Naturalne źródła węglowodorów
Cele:
1.Poznanie pojęcia związek organiczny, węglowodory.
2.Obieg węgla w przyrodzie.
3.Naturalne źródła węglowodorów(surowce energetyczne ,węgle kopalne)
4.Produkty destylacji ropy naftowej.
Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/naturalne-zrodla-weglowodorow/DIPFyrmCA przeczytaj i obejrzyj doświadczenie, na końcu są interaktywne zadania. Sprawdź , co zapamiętałeś/aś
W zeszycie przedmiotowym zapisz co to jest związek organiczny, definicję węglowodorów oraz podział węglowodorów (książka str.250 z przykładami) (nic nie przysyłamy).
---------------------------------------
CZAS REALIZACJI: od 23 marca do 27 marca 2020 r.
KLASA VII
Zapisz w zeszycie
Temat:
Wiązanie jonowe
Cele: 1.Poznasz definicję jonu i sposób powstawania jonów.
2.Mechanizmy powstawania wiązania jonowego (Na Cl,MgO) oraz zapis elektronowy.
3.Zastosujesz pojęcie elektroujemności do określenia wiązań(kowalencyjne, jonowe) w podanych substancjach.
Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/wiazanie-jonowe/D1E2TfCZI
przeczytaj i obejrzyj filmy, na końcu są interaktywne zadania. Sprawdź , co zapamiętałeś/aś
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń str 66 zad 5,6,7,8 oraz 2 str 126 (książka) zapisz w zeszycie(jeśli to możliwe zrób zdjęcie wykonanej pracy i prześlij do sprawdzenia)
Temat: Wpływ rodzaju wiązania na właściwości związku chemicznego.
Cele: Poznasz i porównasz właściwości związków
kowalencyjnych i jonowych
Prześledź tekst w książce str.127-129 ,doświadczenie 22 str.128 (książka),
zwróć uwagę na różnice i podobieństwa związków jonowych i kowalencyjnych
Pomocna będzie także strona na
you tube
https://www.youtube.com/watch?v=G24B3X7wvy8
KLASA VIII
W książce str.96
Sprawdź, czy wiesz..
Sprawdź, czy umiesz..
Rozwiązania do zeszytu, zrób zdjęcie jeśli to możliwe i
prześlij do sprawdzenia.
Sposoby komunikowania się z uczniem lub rodzicem, sposoby monitorowania, oceniania: Kontakt mailowy z nauczycielem: annagrebska69@wp.pl